HVEM & HVORFOR

HELP YOUR SELF

SUNN MAT - SUNT SELV - SUNT LIV

 

HVEM & HVORFOR

 

Hvorfor går man til det skritt å skape nok en side om mat og sunnhet, om meditasjonens gode virkning, om viktigheten av bevegelse og å finne stillheten? Leser du videre, finner du svaret.

"Du blir kanskje overrasket når jeg forteller deg at rundt

80 til 90 prosent av serotoninmengden i kroppen blir produsert av nervecellene i tarmen! "Magehjernen" din lager faktisk mer serotonin - det dominerende lykkemolekylet - enn "hodehjernen" din.

Mange nevrologer og psykiatere innser nå at dette kan være en årsak til at antideppresiva ofte virker mindre effektivt ved behandlig av depresjon enn det man kan oppnå med kostholdsendringer."

 

David Perlmutter

Fra boken"Sunn tarm, klart hode"

"Å gå tur er menneskets beste medisin."

 

Hippokrates

ET ORD og ET NEI

Etter store tap i livet - står julen og andre høytider alltid foran meg som en stor og nær uoverkommelig utfordring. Julen 2016 var intet unntak, unntatt at jeg hadde vært hos min psykolog noen dager innen julen startet, og blitt konfrontert med ordet: serotonin. Et ord jeg hadde hørt i forbifarten, et ord som hadde noe med depresjon, glede og sunn hjerne å gjøre. Mer visst jeg ikke.

 

"Torill, du har slitt med depresjon gjennom et langt liv, kroppen og hodet ditt produserer derfor ikke nok serotonin, og jeg er redd du må ha hjelp til å få serotoning-nivået opp.

Hva slags hjelp? spurte jeg.

Piller, svarte han.

Det de kaller "lykkepiller"? spurte jeg

Ja, svart han.

Nei, svarte jeg."

 

VIKTIG!

Jeg vet og ser at mange trenger hjelp til å høyne glede og vitalitet og kurere sin depresjon med preparater vi kaller "lykkepiller".

Om du går på slike preparater, så snakk for all del med din lege - ikke slutt med disse før du vet hvordan - eller om du kan gjøre dette.

Men det du kan gjøre (i mellomtiden) er å styrke kroppen din med et kosthold som gjør at du kanskje kan "gå av" medisinene (den prosessen avtaler du med din lege!) på en bedre og raskere måte, siden kroppen din styrkes av det du spiser - i mellomtiden.

 

ER DET NOE JEG HAR SPIST?

Å være deprimert er tungt. Slitsomt. Og det tapper deg for alt som heter glede, vitalitet og latter. Og midt i alt dette tunge verken har eller finner du krefter til å tenke på hva du spiser (hvilket du vil skjønne, ved å lese videre, at du må!)

Jeg har i flere år slitt med tunge tanker, vært "blå" og deprimert, slitt med liten vitalitet - og gleden har jeg slett ikke funnet. Mange hendelser i livet, som å miste mennesker jeg har vært glad i, miste hus, hjem og jobb - og det verst tenkelige, å miste min eldste sønn, har skapt svært tunge dager. Det å begynne på en ny dag, har vært som å sloss mot mørket selv. Og slik kunne jeg ikke fortsette å ha det.

 

TAPPET

Det er forståelig at man blir tappet når livet selv tapper en. Men, du tappes også på andre måter når livet krever sitt. Du tappes for vitaminer, mineraler og andre byggesteiner som kroppen -

og - ikke minst hodet ditt trenger for å finne styrke til å gå videre.

Når det har vært som tyngst har jeg flere ganger har tenkt:

Hva har jeg spist nå? Eller ikke spist?

Jeg har hatt en fornemmelse av at det har vært noe jeg har manglet, en mangle av ett eller annet i kroppen min.

 

DEPRESJON OG KOSTHOLD

Da jeg gikk fra min psykolog den dagen før jul, tenkte jeg; Hva er det jeg kan spise, som ikke heter lykkepiller (antideperessiva) , for å heve mitt serotonin-nivå (lykkemolekylet:)? Jeg tenkte at serotonin, som andre "byggestener", må være noe som blir skapt i kroppen, ut i fra noe vi spiser. Det viser seg at andre har spurt seg selv og tenkt det samme. Selvfølgelig. Men det visste jo ikke jeg. Men nå har jeg lest, lyttet og lært. Og vitaliteten og lysten til å være her i livet øker for hver dag ved å følge tips og råd fra ernæringseksperter, forskere og bøker som omhandler det temaet jeg har vært og er på jakt etter. For hva kan jeg spise som gjør meg mer lysten på livet? Som gjør meg vital? Som igjen gjør meg glad?

 

FORSKNING

Nå spør jeg stadig meg selv: hvorfor spør ikke leger og psykologer om hva deres deprimerte pasienter spiser? Eller ikke spiser? Eller hvorfor gir de ikke ernæringsråd som går litt utover det å drikke tran? Hvorfor tar de ikke en lang rekke blodprøver av deg, for å se hva du kanskje mangler, FØR de gir deg såkalte lykkepiller?

 

Det er forsket ganske mye på depresjon og kosthold, men det er forskning som ikke rekker ut til oss vanlige dødelige og/eller deprimerte! Og det er veldig dumt, og det er svaret på hvorfor jeg har opprettet denne siden (blogg følger etterhvert), for å vise hva jeg finner om dette temaet der ute i den store jungelen som heter internett, i bøkene og via min egen erfaring på kropp og sjel. Jeg vil gjerne dele viktigheten av å spise det man trenger eller mangler for å få et lysere sinn og en gladere hverdag. Å endelig kunne kjenne på at det å stå opp til en ny dag er en god følelse - og ikke et ork. Å finne tilbake til vitaliteten og gleden er svært viktig og livgivende! og det kan vi faktisk gjøre ved å legge om eller supplere kostholdet vårt.

 

Men, en ting kan jeg si med sikkerhet, du må være villig til å hjelpe deg selv og gi deg selv og ditt selv tiden det trenger. Du må være tålmodig både med deg selvog dine, til nå inngrodde vaner. De er svært motstandsyktige, må vite. Og - en annen ting, du trenger slett ikke være deprimert for å ville spise sunnere, eller å bli gladere. Du trenger bare å ville deg selv godt.

 

HELP YOUR SELF

Jeg sier slett ikke at mine små råd og vink og henvisninger til foredrag og bøker, kan virke for alle. Vi har alle våre individuelle "diagnoser" og kropper. Men om dette kan hjelpe deg et stykke på vei, blir jeg umåtelig glad.

 

På denne nettsiden HELP YOUR SELF (det betyr; hjelp deg selv - eller det kan også bety; hjelp "ditt selv" -heretter forkortet til HYS), vil jeg forsøke å ta dere med på den reisen jeg nå har startet.

Og vit også dette - jeg er slett ikke i mål, men på vei! Alt jeg vet til nå er at - etter å ha kuttet ut det hvite sukkeret og det hvite melet - og begynt å spise frukt (det begynte en krystet appelsin en morgen), belgfrukter, spinat, grønnkål, BANANER (skikkelig booster for serotoninet!), grønne smoothies, hjemmebakt brød og andre ting som jeg ikke visst kroppen min var tappet for - så føler jeg styrken, gleden og vitaliteten komme snikende tilbake. Dessuten sover jeg også bedre. Og det er ganske magisk!

 

Gjennom HYS (og min blogg etterhvert) har jeg lyst til å dele det jeg finner, føler og erfarer. Små råd og tips om hvordan finne en bedre dag - og et mer vitalt liv via mat, meditasjon og mosjon.

 

Stor takk til min psykolog Jan, som gav meg kicket til å starte min research mot et bedre liv, og stor hjertetakk til min fysioterapeut Anne, som tålmodig lytter til mine "nye funn", og som sa: Du må starte en blogg, Torill. Dette må andre høre om også!

 

Som sagt så gjort!

(bloggen er underveis - må bare lære litt mer først;)

 

Torill Stokkan

www.torillstokkan.no

 

Om du har lyst til å skrive en mail - og kanskje dele dine erfrainger om mat og hva som hjelper å spise for å bli gladere, gjør gjerne det:

torillstokkan@live.no

 

© Copyright. All Rights Reserved.